bloglovin

Mina åsikter - hjälptyglar

Jag tycker inte att man ska ha hjälptyglar som t.ex. graman eller halsförlängare för att lättare rida hästen i form. Visst, man kan ha det ett tag på en gammal häst som inte kan gå i form för att den ska fatta vad det handlar om.

För mig är dressyr att man som ett ekipage gör något tillsammans. Inte att man ska slita, dra och tvinga hästen ner i form.
Samma sak med hjälptyglar. Jag tycker att hästan ska kunna "välja" vad den vill göra. Känner hästen att den verkligen inte vill eller kanske till och med har ont tycker inte jag att man ska tvinga ner den utan i stället lyssna på den och kanske göra något annat just den dagen.
För vill man uppnå riktigt bra dressyr måste man jobba som ett team. Både hästen och ryttaren måste vara avslappnade.

Vad är era åsikter om hjälptyglar?

Kommentarer
Postat av: PATRICIA

sv: tack :)

2011-05-13 @ 21:21:00
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Minnie

SV: tack Elin <3

2011-05-13 @ 22:02:17
URL: http://minnies.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Hallo! De kommer ju alltid finnas grupp för och grupp emot! Men eftersom du ville höra lite åsikter ang hjälptyglar så kommer här mina! :)



Citerar:

"Jag tycker inte att man ska ha hjälptyglar som t.ex. graman eller halsförlängare för att lättare rida hästen i form. Visst, man kan ha det ett tag på en gammal häst som inte kan gå i form för att den ska fatta vad det handlar om."



Du skriver att du inte tycker att man ska ha hjälptyglar för att få hästen "i form" men att en vuxen häst så visst - om den inte kan, så den fattar.



- Men om den inte går att rida i form med dina hjälper, hur ska den då kunna fortsättas kunna jobba i en god form UTAN hjälptygeln? Då är den korta stunden förgäves.



Jag tycker verkligen inte man bör använda de på vuxna hästar om något, - syftet med graman tycker inte jag hela tiden behöver fokusera på om hästen "går på tygeln" eller ej. Men en vuxen häst bör man, precis som du också tycker ska kunna rida fram till ett mjukt stöd i handen från en aktivitet bakifrån-genom rygg o sidorna..



Halsförlängare är däremot TOPPEN! Särskilt på våra kära ridskolehästar som är svåra att vara stadiga i huvudet med de småbarnen, de blir mindre slitsamt om man sätter på dem en snodd! Och DÄR handlar de gudskelov inte att ungen ska "tro" att hästen går på tygeln. Utan mer för hästens skull i undervisningen! :)



Mvh

/ Eleonor

2011-05-14 @ 23:10:27
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback